28 Nisan 2010 Çarşamba

Bir yazar üstüne: Hakan Günday (Deneme)

            Hakan Günday kitaplarının ilk cümlesini okuduğunuz andan itibaren kitabı bitirmeden asla bırakamazsınız. Kitabın içine girip kaybolmazsınız, aksine o sizin hayatınıza girer; siz farkında olmadan düşüncelerinizi etkileyip davranışlarınızı yönlendirir.
            Kitaplarının çoğu pesimisttir. Her cümlesinde nihilist bir tavır vardır. Bu yüzdendir ki eğer ruh haliniz iyi değilse okumanızı pek tavsiye etmem. Okurken düşünceleriniz bazen evrim geçirir, bazen karakterlere hak verirsiniz, bazen çatışırsınız onlarla. Aklınızdan eklemeler yaparsınız yazarın yazdıklarına veya çıkarırsınız beğenmediğiniz kısımları. Sayfalarca karakterlerinin düşüncelerini, iç dünyalarını yazabilir Günday ve siz bunu hiç sıkılmadan okursunuz. Her konudan bahseder, dünyanın düzeninden tutun da, insan psikolojisine kadar her konudaki düşüncelerini yazar karakterlerin. Şaşırırsınız, henüz bu kadar genç bir adamın bu kitabı yazabilecek bilgi birikimine sahip olduğuna. Kitaplarında olaylardan çok düşünceler önemlidir. Bazen öyle betimlemeler yapar ki düşünceyi somut halde anlayabilirsiniz, sanki siz düşünmüşsünüzdür onu, inandırır sizi de karaktere. Kitabı okuduktan sonra belki olay örgüsünü hatırlamazsınız ancak düşünceler kesinlikle aklınızda kalır. Günlük hayatta bazı olaylar karşısında bir karakterin aforizması gelir aklınıza, kitabı karıştırmaya başlarsınız o yazıyı bulmak için.
             Benim en az beğendiğim kitabı “Ziyan” bile bir edebi harika. Yazarın yarattığı karakterlerin psikolojileriyse genel olarak benzer. Ancak bu duygulara ben bir isim koyamadım, nihilizm mi dersiniz yoksa pesimizm mi? Bilemem. Okurken hiçbir şey ile her şey arasında gidip geliyorsunuz. Okumayı deneyin, sevip sevmeyeceğinizden emin olamam, çünkü kimisi okur, kaptırır kendini; kimisi deli kitabı der bırakır, etkilenmekten korkar belki. Bu yüzden Hakan Günday’ın gizli ve kendine özel bir hayran kitlesi var.
Kinyas ve Kayra’dan, Kayra’nın yazdığı bir bölümle bitirmek istiyorum, belki kitaplarını biraz daha anlamanıza yardımcı olur:
“Benim cehennemim bana yeniden Kayra’yı gösteren bir tiyatro oyunu olurdu… Ama ben oradan da kaçardım. Cehennemi de kundaklardım!”

KUTU
Hakan Günday
Hakan Günday, 29 Mayıs 1976’da Rodos Adası’nda doğdu, Brüksel’de ilköğrenimini tamamladı ve liseyi Ankara’da bitirdi. Üniversiteye Hacettepe’de başlamasına rağmen, ertesi yıl Université Libre de Bruxelles’te Siyasi Bilimler Fakültesi’ne geçti.
            İlk, benim de en sevdiğim kitabı olan Kinyas ve Kayra’yı 2000’de yayınladı. Şu ana kadar yayınladığı kitap sayısı altı – ve ben dördünü okudum.

0 ses çıkmış:

 

Term Life Insurance Quote